Vanliga frågor

Kontakta oss

Termer och förkortningar

Vad betyder CPM/CPT?

Cost Per Thousand (ibland Cost Per Mille) är ett vanligt mått för att räkna ut kostnad och lönsamhet för kampanjer och medier. Det talar om vad det kostar att visa en kampanj för tusen ”personer” och kan användas för att jämföra olika medier.

Vad betyder CTR?

Click Through Rate används för att mäta effekten av en webbkampanj. Måttet visar antalet som har klickat på annonsen dividerat med antalet visningar av annonsen. Detta mått visar dock inte hela bilden då många har tagit del av annonsen men väljer att agera på andra sätt än att klicka på annonsen.

Vad betyder ROS?

Förkortning för Run Of Site och betyder att annonsen inte har en fast placering utan kan dyka upp överallt på den sida man annonserar på.

Vad betyder nettoräckvidd?

Tittarna räknas bara en gång, dvs antalet unika kontakter som nås av ett budskap. Nettoräckvidden kan bara öka när någon som inte tidigare sett eller hört kanalen/programmet/reklamen tillkommer under den period man undersöker.

 

 

Vad OBS-värde?

Ett observationsvärde avser hur många personer som observerat en annons eller kampanj. Det kan mätas utifrån antingen erinran eller igenkänning.

Vad betyder SOV?

Share of voice. Det är din andel av reklaminvesteringarna – totalt, i din kategori, eller på till exempel en webbplats. En hög SOV betyder att du syns och hörs mycket i förhållande till dina konkurrenter, en låg SOV betyder precis tvärtom; dina konkurrenter syns mer än du.

Hur räknar ni den totala räckvidden?

Ett mediehus består av flera olika medier; till exempel kan man läsa tidningen i pappersform, på datorn, i mobilen och i surfplattan. Med totalräckvidd menas nettoräckvidden (se ovan) för samtliga kanaler. För HN innebär det antalet unika personer som läser HN i papperstidningen, på hemsidan och i mobilen.

 

Annonsering

Vad är “Annonsstudio”?

Annonsstudion är vårt selfservice-verktyg för de som annonserar med mindre
radannonser under de rubriker som hamnar under eftertext såsom tjänster, prylar, varor med fler. Du skapar snabbt och smidigt din annons med hjälp av våra mallar genom att logga in här. Saknar du lösenord eller inlogg trycker du på ”Glömt lösenord”.

Vad är skillnaden mellan privat- och företagsannonsering?

Privatannonser är till för privatpersoner som annonserar vid enstaka tillfällen. All kommersiell verksamhet (affärsverksamhet) ska annonsera under företagsannons. Exempelvis återkommande annonser där man säljer symaskiner och servar dessa ska vara under företagsannons. Dessa annonser kan du enkelt själv boka i vår Annonsstudio.

Varför bör jag annonsera både i print och digitalt?

För att få den bästa effekten av din annonsering bör du annonsera i flera kanaler. En ökad mediemix ger större effekt.

Om jag annonserar i papperstidningen, synd min annons också i eHN då?

Ja, din annons syns även i eHN.

Kostar det extra med färg i annonsen?

Nej, det kostar inget extra.

Varför ser jag inte min digitala annons i era digitala kanaler?

Det finns olika orsaker till varför din annons inte syns när just du är inne på gp.se.
Det kan vara för att du inte är rätt målgrupp för just din annons, att du inte befinner dig inom ditt önskade geografiska område för annonsen. Det är också så att inte alla bokade digitala annonser visas för alla besökare – detta styrs bland annat av hur många visningar och hur lång period som bokats för kampanjen.

Vart vänder jag mig om jag vill boka en privatannons?

Klicka vidare här för mer info https://info.hn.se/annonsera-privat/

Jag har aldrig annonserat, hur går jag tillväga?

Kontakta någon av våra mediarådgivare så hjälper vi dig.

Vilka utgivningsdagar har er papperstidning?

Hallands Nyheter kommer ut 6 dagar i veckan, med undantag för helgdagar.

Vad kostar en tidningsannons?

Annonspriset styrs av val av storlek, dag och placering. Kontakta en av våra mediarådgivare så hjälper vi dig med en lösning som passar just dina behov.

Kan jag boka min tidningsannons själv?

Mindre så kallade radannonser kan du boka själv via vår Annonsstudio.

Allmänt om våra titlar

Varför låser ni in artiklar?

För att kunna fortsätta leverera kvalitetsjournalistik behöver vi ta betalt för våra artiklar även i våra digitala kanaler. Läs mer här.

Vad är skillnaden mellan eHN och hn.se?

eHN är vår morgontidning i digital och lättläst form. Helt enkelt en digital version av vår papperstidning. Det betyder att allt Hallands Nyheter publicerar i sin tryckta upplaga finns lättillgängligt digital i din läsplatta, din dator eller i din mobil. HN.se är vår nyhetssajt som uppdateras i realtid i din mobil, din dator eller i din läsplatta. Här håller vi dig uppdaterad i allt som händer dag som natt, nära och långt bort.

Hur många läsare når jag via Hallands Nyheter?

58 000 läsare per vecka (enligt Orvesto Konsument helår 2018).

Hur många läsare når jag om jag annonserar på hn.se?

73 000 läsare per vecka (enligt Orvesto Konsument helår 2018).

Vad kostar det att annonsera i print respektive digitalt?

Allt beror på vilka behov du har för att synas och vilken effekt du vill uppnå. Kontakta en mediarådgivare så hjälper vi dig.

Hur går man tillväga om man önskar annonsera digitalt?

Kontakta en mediarådgivare på HN.

Vilken upplaga har Hallands Nyheter?

TS-upplagan 2018 är 20 900 ex, vara 2500 är digital upplaga.

När ska materialet skickas in?

Läs mer på vår sida om riktlinjer för print.

Vart ska materialet skickas in?

Läs mer på vår sida om riktlinjer för print.

Vart ska materialet för ibladning skickas?

Läs mer om våra riktlinjer för ibladning.