Tre tips: så ökar du försäljningen med nudging

Nudge är ett engelskt ord som på svenska kan översättas till att knuffa eller puffa på någon för att få dennes uppmärksamhet. Nudging är en ny digital trend som handlar om att ta hänsyn till att vi människor inte alltid är rationella. Målet är att designa miljöer utifrån beteenden som hjälper individer att “välja rätt” i komplexa beslutssituationer. Detta är något som man kan utveckla och ta del av när det kommer till att öka din försäljning och förbättra din marknadsföring. När vi förstår våra kunders köpbeteenden, kan vi optimera och göra valet enklare för dem. 

Hur funkar nudging?

Nudging handlar kort sagt om att ändra beteenden genom kreativa lösningar. Utanför den digitala världen finns flera exempel på nudging. Som till exempel den nederländska flygplatsen Schiphol, som hade problem med att deras manliga resenärer ofta kissade utanför pissoaren. Detta löste man genom att etsa in en bild av en fluga på insidan av pissoarerna så att männen prickade flugan. Kisset utanför minskade med 80 procent! Ett annat är hur gröna fotsteg på marken till papperskorgarna i Danmark nästan halverade nedskräpningen. På ett hotell i Stockholm minskade matsvinnet med 20 procent efter att Gunhild Stordalens organisation Greenudge minskat tallrikstorleken. Läs om fler smarta sätt att arbeta med nudging här.

Så går du till väga för att öka försäljningen med nudging

Grundläggande för nudging är att sätta upp specifika beslutsmiljöer och dessa måste vara kopplade till målgrupp och den aktuella situationen. Detta ställer alltså krav på analys av målgrupp och kreativitet i kommunikationen kopplat till de värden företaget besitter. I sin enklaste form handlar det om att lyfta vilket mervärde man får med just dina produkter och tjänster. I nästa steg behöver du skapa en genomgående kommunikation – en kommunikationsidé. Vill du ta det ytterligare ett steg behöver du analysera mer djupgående vem som är kund och vilka värden och parametrar som är avgörande för dem. Många gånger börjar detta med att kika på demografin på webbtrafiken med hjälp av Google Analytics.

Till tipsen!

1. Designa beslutsmöjligheter som “knuffar” kunden rätt

Tänk kreativt och skapa roliga designinslag som sticker ut. När något är annorlunda reagerar vi och stannar upp. Trendmässigt är det ofta starka grafiska bilder och videos som ser till att du når igenom bruset. Något annat som kan driva till affärer är att krydda det med sociala bevis – visa upp vilka beslut andra har valt att göra. Till exempel, hur många det är som just nu är inne och tittar på samma hotellrum som du, och hur många som valt att genomföra bokningen. Människan är i grunden trygghetssökande och gillar att följa strömmen. Sociala bevis kan på så sätt göra valet enklare för oss.

Något att ta lärdom av är spelvärlden och dess starka påverkan. Många av oss känner nog igen oss i hur drivande ett spel eller tävling kan vara. Bygg in ett tävlingsmoment som ger ett extra incitament att agera i en given situation. Allt från att samla poäng till att få en belöning för ett direkt agerande. På så vis kan du öka försäljningen med nudging på ett kreativt vis.

2. Försök hitta tankefel för att påverka kundens beslut

För att kunna nå ut till kunderna måste vi först ta oss över deras mur som består av allt från brist på tålamod, förutfattade åsikter och ibland även psykologiska aspekter. Det gör vi genom att riva den. Hur? Många kunder tröttnar fort och väljer därför att avstå från generell reklam. Genom att istället tänka personifierat och satsa på personlig epost-marknadsföring så kan du nå upp till tre gånger så högt engagemang jämfört med reklam som kommer i brevlådan. Tänk personligt och tänk även på att lyfta fram VAD du  förlorar om du inte agerar i tid. Vi som konsumenter hatar förluster.

En annan intressant synvinkel på erbjudanden är att tänka Asymmetrisk dominans/decoy-effekt. Vad innebär detta då? Det handlar om att skapa attraktion i ett erbjudande genom att använda ett annat “lockbete”. I exemplet nedan har man ställt upp valsituationer där man leder personen i en önskad riktning med asymmetrisk dominans.

Exempel. Får du bara två alternativ – 1 eller 2 – blir valet 69% för en digital bok för 10$. Presenterar du istället tre alternativ med nr 2 en pocket för 20$ som decoy väljer helt plötsligt 68% Digital + Pocket för 20$. Man stör tanken med en decoy som gör ett annat alternativ mer attraktivt än vad det annars varit. Smart va?

Öka försäljningen med nudging

3. Förstå dina kunders beteenden

Att öka din försäljning med nudging kan låta som att använda sig av sunt förnuft, men hade det varit så enkelt hade inte Richard Thaler belönats med Ekonomipriset till Alfred Nobels minne. Att förstå värdet i beteenden kan hjälpa dig driva försäljning, kampanjer med mera, då mycket av våra köpbeteenden inte alltid är så logiska. Vi handlar både med hjärtat och hjärnan. Därför är det viktigt att verkligen förstå sig på dina kunder, vilka de är och hur deras köpbeteenden ser ut. Genom att använda dig av Google Analytics kan du få ut värdefull information om dina kunder och potentiella kunder, så länge du förstår dig på datan och använder informationen på rätt sätt.

Låter det som en intressant väg att för just för ditt företag? På Hallands Nyheter finns erfarna digital strateger som kan hålla i workshops och därefter diskutera vidare hur du kan öka försäljningen med nudging för just er verksamhet.

Kontakta oss så berättar vi mer