Bästa tipsen – så ska du tänka kring marknadsföring under svåra tider

Att företag, stora som små, påverkas av den rådande pandemin är ingen nyhet. Många företag påverkas så kraftigt att de måste göra nedskärningar för att överleva. Som potentiell kund är det viktigt att tänka på sitt lokala näringsliv genom att handla lokalt för att stödja våra småföretagare. För dig som driver ett företag eller en organisation gäller det att se över din marknadsföring under dessa tider. Med oroa dig inte – med några enkla tips kan du vända en svår tid till din fördel. 

Gå emot strömmen och vinn marknadsandelar

Är din första tanke att dra ner på din marknadsföring under dessa omständigheter? Tänk om och se detta som ett tillfälle att vinna marknadsandelar istället – till ett billigare pris än vanligt. Genom att gå emot strömmen och våga satsa när andra drar ner, är chansen stor att du gör en investering som ger en bra avkastning i längden.

Ta hjälp av dina lokala och trovärdiga experter

Glöm inte stötta dina lokala mediekanaler. I kriser bevisar journalister och publicister en viktig funktion i vårt samhälle. Men likt många industrier, kämpar även vi motströms. När du ska lägga om din nya medieplan, rekommenderar vi att ta hjälp av våra lokala experter som kan komma med smarta råd och insikter kring hur du bör investera din marknadsföringsbudget för bästa effekt. Kommunicera dina annonser och budskap bland nyhetssajter där folk söker sanningen och skippa de internationella plattformar där det sprids falska nyheter. Är du osäker på vad som är bäst för just ditt företag i dessa tider? Vi på Hallands Nyheter hjälper dig gärna med att komma med förslag på marknadsföringslösningar anpassade efter dina förutsättningar. Om du inte har möjlighet att träffa oss personligen, kan vi hålla möten både via telefon och Skype.

Starka relationer varar längre än kriser

Att våga synas och ta plats under kriser uppskattar de flesta kunder. Ett tips är därför att engagera och kommunicera kring situationen, vilket visar på styrka och bygger bra relationer med dina konsumenter. Och starka relationer varar längre än kriserna. För dig som småföretagare kan dina sociala kanaler vara extra viktiga att sköta om och vårda. Det är ett kostnadseffektivt sätt att marknadsföra dig utan att det behöver kosta något förutom tid och en kreativ tanke. Arbeta gärna med storytelling – beskriv er situation och hur ni arbetar för att ta fram lösningar som både är givande för kunden och er som företag.

Våga synas digitalt – din målgrupp är extra aktiv vid skärmen

Även om det är tuffa tider och jobbigt ekonomiskt: släpp inte din marknadsföringsstrategi helt och hållet, utan se över den och anpassa efter dina förutsättningar. Din målgrupp kanske är i karantän, sjuka eller arbetar hemma? Oavsett spenderar de mer tid än någonsin framför sina skärmar. Nyheter kring Corona har högt läsvärde vilket ger dig ett ypperligt tillfälle att satsa på digitala kanaler som både är prisvärda och effektiva. Marknadsför du dig genom digitala kanaler, kan du enkelt justera budget, målgrupp och pausa annonser om det behövs. Det är bättre att synas lite, än inte alls.

Under dessa tider lägger vi extra mycket vikt på att rå om våra lokala företag. Tillsammans bygger vi ett starkare lokalt näringsliv, och det gäller även nu under tider som kan vara kämpiga!

Kontakta oss så hjälper vi dig!