Så ser du till att vara en del av hela köpresan

Syftet med marknadsföring är att driva in affärer. Det är nog de flesta eniga om, vare sig det är ditt varumärke eller din produkt som är i fokus. Men för att få kunden att välja DIG bland alla konkurrenter gäller det att arbeta in just DIG under hela köpresan. Här kommer tipsen du behöver för synas i rätt kanaler för rätt målgrupp – vid rätt tillfälle.

Spinn vidare på din uppenbarelse

Har du någon gång fått en uppenbarelse av vilka problem som kan uppstå om inte dina produkter/tjänster fanns? Spinn vidare på dem. Om du till exempel driver ett företag som säljer fönster kan du lyfta fram för eventuella kunder vad dåliga fönster kan innebära för problem. Det leder till dyrare elräkningar. Huset sjunker i värde. Du kan även bidra med material som påpekar kundens insikter kring just behovet av att byta ut sina fönster. Detta i kombination med att du visar upp ditt företags logga och påminner om att du finns. 

Men vilka kanaler passar för att driva denna form av annonsering? Börja med att se över din hemsida så har du grunden. SEO-anpassade texter och intressant innehåll är viktigt. Sociala medier är en fantastisk plattform att få ut känsloladdade budskap till en bred målgrupp. Print eller displayannonsering är också toppen för att få hög spridning av ditt budskap. Här kan du tänka brett med gränssättning efter förnuft.

Gör dig till det självklara valet

När väl problemet sjunkit in hos kunderna och behovet är ett faktum börjar de intensiva efterforskningarna. De googlar, pratar med grannar och kollegor och är extra uppmärksamma på sin omgivning. Om du till exempel funderar på att köpa en Volvo XC60 så ser du plötsligt den modellen överallt, eller hur?

I det här läget börjar det bli dags att snäva av och annonsera direkt mot den intresserade målgruppen. Det löser vi genom datadriven annonsering. Det är nu du ska visa att du finns och att du är det självklara valet bland alla konkurrenter. Beskriv din höga kompetens, din gedigna erfarenhet. Visa upp ansikten bakom företaget och kunder som valt just dig. Samtidigt måste du synas där kunden gör sin research: google.

Vilka kanaler passar här? För att få kunderna att fortsätta att överväga dig måste du finnas på google. SEM är därför en viktigt del i din marknadsföring. Rankar din hemsida högt på google ökar chansen avsevärt att de väljer dig. Men det räcker inte med att bara synas där. Sociala medier kan fortfarande hjälpa dig driva intresse genom engagerande innehåll. Print och displayannonsering likaså. Det är kombinationen av flera kanaler som skapar räckvidden – och magin.

Köpdags!

Genom datadriven annonsering kan vi se vilka av dina kunder som är redo för ett köp. För att locka in dem i det sista steget kan det vara bra att skicka direkta annonser med ett erbjudande. Men även om kunderna nappar betyder det inte att det blir ett avslut. För att genomföra köpet måste kunden känna trygghet och bemötas av en fantastisk service, vare sig de väljer att ringa eller köpa direkt på hemsidan. Se till att du har en sömlös användarupplevelse på din hemsida som gör köpet så smidigt och enkelt som möjligt. Har du ett kontaktformulär? Då är det viktigt att det inte kräver för mycket från kunden.

Kanalval? Här är sociala medier viktigt. De gör det enkelt för dig att nå ut till rätt personer vid rätt tillfälle. Den segmenteringen kan även användas vid displayannonsering. Google är också en bra plattform för att visa upp dina erbjudanden.

Håll kontakten med dina kunder. Alltid. 

Efter köpet – var smart. Lämna inte kunden i sticket. De är en varm målgrupp som kan bli intresserade att att använda sig av dina tjänster igen. Om du exempelvis säljer en förbrukningsbar produkt behöver kunderna göra en påfyllning. Vårda dina kunder, visa att du tänker på dem och uppskattar dem.

För att göra det passar kanaler såsom nyhetsbrev, mejlutskick eller sociala medier. Här kan du ge riktade erbjudanden och rabatter som kan leda både till merköp och starkare relationer till dina kunder.

Det är mycket att tänka på. Men oroa dig inte. Vi på Mediehuset Hallands Nyheter är experter på området och hjälper dig mer än gärna med din marknadsföringsplan. Kontakta oss så berättar vi mer!