Här är trenderna inom marknadsföring 2021

Under året 2020 har många tvingats att ge sig ut i den digitala värden, vilket har format trenderna inför 2021. Men hur? Här går vi igenom det kommande årets hetaste måsten inom marknadsföring.

1. Krav på etik, moral och ansvar

Upproret mot NA-KD är ett typexempel på kundernas förhöjda krav på ett företags värderingar. För dig som missat detta var det en praktikant på NA-KD som skrev på sociala medier att hen kände sig kränkt och dåligt behandlad av företaget. Inlägget blev viralt och flera större influensers valde att avsluta deras samarbeten med NA-KD och uppmanade andra till bojkott. Ett litet inlägg fick stora konsekvenser vilket visar på vilken makt sociala medier och influensers besitter. Dagens kunder tittar inte längre bara på ett företags produkter eller tjänster – de vill veta vad ditt företag står för, vilka ni är och hur era värderingar er ut. Vad gör ni för att förbättra samhället, världen? Ett företag som inte tar sitt ansvar hamnar snabbt i blåsväder, vilket även visar sig i statistiken: företag med transparens, medvetenhet och målmedvetenhet växer två gånger så snabbt som andra varumärken. Soft Goat är ett bra exempel på ett företag som lyckats med sitt varumärkesansvar.

2. Satsa på rörligt material

Visste du att hela 90 procent uppger att de handlar från företag som de följer på sociala medier? Allt fler företag börjar förstå vikten med sociala medier för att bygga ett starkt varumärke och öka sin försäljning. Enligt en rapport från Deloitte som intervjuat flera stora marknads- och ekonomichefer kommer många företag att lägga en större budget på annonsering och innehåll i sociala medier under 2021 jämfört med 2020.

Viktigt är också att se skillnaden mellan stillbilder och rörlig media. Inlägg som inte innehåller rörligt material får 92 procent mindre trafik. Under det gånga året har engagemanget för korta videoklipp ökat markant, vilket resulterat i att rörligt prioriteras högre av våra sociala mediers algoritmer. År 2021 är året då vi satsar i ännu större grad på videoklipp och jobbar upp ett engagemang med hjälp av dina följare på sociala medier.

Och glöm inte: i sociala kanaler är dina kunder din bästa marknadsföring. UGC (användargenererat innehåll på sociala medier från personer som uppmärksammar ditt varumärke, produkter eller tjänster) är värdefull och kostnadseffektiv. Det gäller att visa din uppskattning till den person som taggar eller nämner dig eller dina produkter i sina flöden. Kommentera och belöna den personen – det kommer med stor sannolikhet generera ännu fler inlägg och positiva recensioner. UGC får hela 400 procent högre CTR än genomsnittet!

3. E-handel är ett måste

Pandemin har ökat vårt behov av e-handel ytterligare och enligt statistik säger 49 procent att de kommer fortsätta handla online även efter pandemin. Inom de flesta branscher är e-handel ett måste för att behålla sina kunder under 2021och framåt.

Allt fler företag investerar i att utveckla sina hemsidor och webbshoppar till att bli moderna, trygga och enkla att handla ifrån. Om du har en hemsida: se över den och fundera på vad du kan göra för att få den mer användarvänlig. Hur kan du öka trafiken med hjälp av SEO? Om du inte har en hemsida och tror att du inte behöver en: tänk ett varv till. Inom några år kommer de flesta kunder kräva att kunna handla online och får de inte den möjligheten hos dig så går de vidare till din konkurrent. Och låt det inte vänta; det tar tid att få en hemsida att driva trafik. Den behöver byggas upp och kräver extra omsorg i början för att leverera, men i längden är det den viktigaste investeringen du kan göra för att öka din försäljning.

4. Investera i en strategi

En välarbetad strategi gör att du sparar pengar, tid och energi som kan läggas på annat. Genom att ta en in extern mediebyrå får du nya insikter och kan tillsammans med experter skräddarsy en plan som stärker ditt varumärke och ökar din försäljning. Du får också hjälp med att förstå var och när du ska annonsera för bästa effekt och får kreativa inspel på innehåll. Med den kombinationen har du en lyckad strategi. Fakta och statistik ljuger inte. En strategi gör din marknadsföring tydligare och hjälper dig att skjuta rätt istället för att skjuta i blindo.

Hör av dig till oss så berättar vi mer!