Du glömmer väl inte kundupplevelsen?

Marknadsföring är såklart superviktigt. Om du inte visar upp dig, hur ska då alla nya kunder hitta dig? Och veta vad du erbjuder? Men innan du beslutar dig för att pusha ut dina budskap i väl utvalda kanaler måste du backa bandet: är grunden grusad och redo? Alltså, har du tänkt på kundupplevelsen i alla led? Här kommer tipsen du behöver för att tredubbla dina resultat med hjälp av UX.

Den där röda tråden

Nog har vi alla hört talas om den röda tråden. Men mer oklart är huruvida du lever som du lär. Att din marknadsföring ska vara spot on med sitt syfte, mål och budskap säger sig självt, men vad som händer efter att kunderna har sett din annons är minst lika viktigt. Har du en digital annons måste du se till att den länkar till ett relevant mål. Pratar du om dina fantastiska produkter i annonsen, kan det vara bättre att länka direkt till produkterna och inte till startsidan. Kunden förväntar sig en bekväm och kort resa från annons till destination. Krångla inte till det med onödiga klick som får kunden att hoppa av längs vägen. Samma sak gäller när det kommer till annonsens ”klädkod”. Stilen på annonsen ska även genomsyra hemsidan eller landningssidan som den länkar till. Kunden ska känna igen sig direkt! Så kort och gott: tänk på den röda tråden, tänk relevans och klä din annons och landningssida så de hör ihop.

Så mycket mer än bara yta

När du väl känner dig nöjd med utseendet på dina annonser och hemsida/landningssida väntar den viktigaste biten: UX. Det är en välkänd förkortning inom digital marknadsföring och står för User Experience, det vill säga användarupplevelsen. Hur många klick måste kunden göra? Är din enkät för lång och krånglig? Måste kunden logga in och ange för många uppgifter? Något vi hela tiden måste ha i åtanke är bristen på tid och tålamod i den digitala världen. Dina följare och potentiella kunder bombarderas av innehåll och budskap i sina sociala kanaler. Bilder på grannens middag, videoklipp på bedårande kattungar och reklam som susar förbi medan de skrollar ner i sina flöden. Allt går på bara några sekunder. OM de väl skulle fastna för en annons så saktar de inte ner i sitt tempo. Kunderna vill ha informationen snabbt och vill ta del av det ännu snabbare. Se till att det krävs så lite som möjligt från kundens sida. Hur kan du förkorta resan från annons till action? Om du lyckas med det kommer du att märka stor skillnad på responsen. Det är värt tiden det tar att hitta bra och enkla lösningar.

Marknadsföring + UX = sant

UX och marknadsföring går hand i hand. Så är det bara. Och börjar du springa iväg utan UX med på turen så går du inte mål med samma resultat. Självklart kan du få respons på en riktigt bra annons och göra affärer på den utan ett UX-tänk, men vill du tredubbla resultatet måste du hålla UX hårt i handen. Tillsammans är vi starka som man brukar säga och här har vi ett riktigt praktexemplar på det uttrycket. Behöver du hjälp med att få ihop helheten med användarupplevelsen och marknadsföringen för effektiva resultat?  Kontakta oss redan idag på Mediehuset Hallands Nyheter. Vi hjälper dig med en skräddarsydd lösning – hela vägen.