Så driver du konvertering och varumärke med display

Svart på vitt: displayannonsering i nyhetsmedia är det mest effektiva sättet att driva konvertering och stärka ditt varumärke. Det visar GroupM Business Science och Mediekompaniet senaste metastudie. Här går vi igenom varför display i nyhetsmedier är ett vinnande koncept – inte minst under dessa tider.

Högt tryck på nyhetssajterna

Vi vet redan att det starka nyhetsvärdet i coronapandemin har givit nyhetssajterna ett extra lyft. Att det dessutom är semestertider höjer engagemanget och lästiden ytterligare – vi har mer tid till att njuta av morgontidningen och läsa de senaste nyheterna.  Istället för att snabbt ögna igenom rubrikerna innan jobbet kan vi sitta i lugn och ro och ta del av både nyheter och andra budskap på ett helt annat sätt. Det är nu displayannonsering briljerar och du har din chans att fånga läsarnas intresse i ett trovärdigt sammanhang.

“Rapporten visar att annonsörer har mycket att vinna på att köpa displayannonser i en redaktionell kontext. Dels driver detta inte bara performance, utan har en verklig påverkan på den allmänna uppfattningen av varumärket. Och sen tar man dessutom ett ansvar för den värdefulla lokaljournalistiken när man investerar i nyhetsmedia. Det är en bonusfördel” säger Lisa Gröning, Analytical Project Manager på GroupM:s Business Science-avdelning.”

Driver högre konvertering och varumärke

I studien ser man även att displayannonsering i nyhetsmedia jämfört med övriga kontexter, såsom bloggar och livsstilssajter, ger 33% högre konverteringslyft och 60% högre varumärkeslyft. Svaret kring varför det är så, ligger mycket i nyhetssajternas trovärdighet. Att lägga på minnet är att inte alltid använda sig av de billigaste möjligheterna när det kommer till displayannonsering, utan hellre fokusera på att annonsera i rätt miljö för bästa möjliga effekt.

Då ska du satsa på displayannonsering i köpprocessen

Analysen visar även att displayannonsering generellt sett är mest effektiv tidigt i en köpprocess, men att nyhetsmedia lyckas bättre att generera konverteringar längre fram i den digitala köpresan. Varumärkeslyftet av nyhetsmedia är också störst inom kategorier med lång köpcykel (till exempel köp av bil) eller med lägre engagemang.

Är du intresserad av displayannonsering i sommar? Kontakta oss så berättar vi mer.