Vilka digitala trender tar vi med oss in i nästa år? 

År 2020 har skakat om många branscher rejält. Vissa har gått på knäna medan andra har blomstrat. Vissa har tänkt om och satsat på nya vägar inom digital marknadsföring, andra har bromsat och väntat in bättre tider. Oavsett strategi övergår hösten snart in i ett nytt år och med det kommer nya möjligheter. Frågan är vad vi tar med oss från det gånga året och vilka digitala trender och strategier som gäller 2021?

Digital marknadsföring visade vägen under pandemin

Corona slog till som en käftsmäll under mars 2020. Många företag fick panik och pausade sin marknadsföring snabbare än de kunde säga ”Covid-19”. Samtidigt ökade hela Sveriges befolkning sin skärmtid med över 10% jämfört med föregående år och intresset av nyhetsmedier ökade markant. De företag som vågade stå emot paniken fick en kostnadseffektiv marknadsföring i digitala kanaler – inte minst på grund av prisfallet. Detta innebar både en större räckvidd och spridning i kombination med de lägsta CPC-kostnaderna Sverige någonsin sett. Nu klättrar priserna igen, men nyhetsmedierna fortsätter att engagera både äldre och yngre målgrupper i en högra grad.

Lärdom att ta med sig till 2021: Vi vet ännu inte hur pandemin kommer att påverka 2021, men slår Corona till ännu än gång mot samhället är det en sak som är säker: få inte panik. Utnyttja tillfället och marknadsför dig där din målgrupp finns på sociala medier och på nyhetsmedier för att maxa dina resultat. Att nyhetsmedier är en trovärdig och relevant plattform är ingen “nyhet” och bör absolut inkluderas i din marknadsföringsstrategi.

E-handel är viktigare än någonsin

Sedan corona tog fart har Sveriges konsumenter tvingats tänka om och ändra sina köpbeteenden markant.  Att beställa online har blivit en självklarhet för alla åldrar och troligtvis kommer detta beteende att kvarstå och växa även efter Corona. Till och med Facebook ger sig in i matchen med sikte på att leda den digitala e-handeln. Ett spännande fight som även Amazon vill komma segrande ur. Frågan är bara var kunderna befinner sig och om de är redo för dessa möjligheter?

Lärdom att ta med sig till 2021:  Satsa på en funktionell och användarvänlig hemsida. Dagens kunder vill bemötas av en sömlös upplevelse där de med enkelhet kan orientera sig på hemsidan och avsluta sina köp med snabba och smidiga betalningsmöjligheter. Hemleverans kommer bli mer populärt, även inom branscher som inte erbjuder det i nuläget. Glöm inte att lägga en stabil grund; din webbsida behöver SEO-anpassas och för att rankas så högt upp som möjligt på Google. Facebook shop, Instagram shop och Amazon är också intressanta lösningar som kan komplettera din nuvarande sajt.

Bygga varumärke är ett måste

Du MÅSTE jobba på ditt varumärke. Punkt. Många tycker det är mindre relevant eftersom det vanligtvis inte driver till direkta affärer, men de företag som stärker sitt varumärke kommer alltid att vinna i längden. Dina potentiella kunder blir dagligen överösta med erbjudanden, kampanjer och reapriser, vilket gör dem opålitliga; de kan när som helst nappa på ett erbjudande som slår ditt. Därför är det viktigt att tänka varumärke och bygga en stark grund som sätter sig in i märgbenen på kunderna. IKEA, Marabou & Coca Cola är inte starka varumärken på grund av deras produkter, utan för de aldrig slutar att bygga upp sina varumärken. Om kunden inte känner någon relation till dig som varumärke eller företag, så kommer de välja bort dig snabbare än du tror.

Lärdom att ta med sig till 2021:  Lägg energi och omtanke på ditt varumärke och våga spendera tid och pengar på att bygga det starkt. Du kanske inte blir nästa Coca Cola, men du kan alltid bli bättre än ditt föregående år. Det blir allt svårare att urskilja sig från mängden och det är ett faktum att trogna kunder är svåra att hitta. Men med ett tydligt och starkt varumärke kan du säkra dina affärer ur ett längre perspektiv och på så sätt vinna över de konkurrenter som tänker mer kortsiktigt. Ta hjälp av experter för att ta dig igenom bruset och satsa på innehåll som påverkar och berör. Och gör det kontinuerligt.

Vi på Mediehuset Hallands Nyheter har kompetensen, kapaciteten och kanalerna att få ditt företag att blomstra under 2021. Eller varför inte börja redan nu? Kontakta oss så berättar vi mer!