Om du använder sociala medier på rätt sätt kan de bli ditt företags bästa säljare. De kan stärka och sprida ditt varumärke på ett kostnadseffektivt och enkelt sätt. Men att driva ett framgångsrikt företagskonto är inte gratis – det kostar i form av tid, engagemang och kreativitet. Här kommer tipsen du behöver för att lyckas!

  1. Satsa på rätt kanaler för ditt företag

Tid är pengar. Så använd den väl på sociala konton som är relevanta för dig och dina kunder. Om dina kunder inte befinner sig på Snapchat behöver du inte heller synas där. Här gäller det att ha koll på just din målgrupp – vilka är de? Hur gamla är de och vad är de intresserade av? I vilka sociala kanaler är de mest aktiva och engagerade? Fokusera sedan på att skapa innehåll som är relevanta för just dem och håll dig till det.

  1. Var aktiv, engagerad och social

I sociala medier gäller det att vara just social. Värt att veta är att kanalerna är uppbyggda av algoritmer som prioriterar konton som är aktiva och engagerande. Det innebär att innehållet i ett aktivt konto är synligare än innehållet i ett mindre aktivt konto. Så se till att avsätta tid till att gilla, dela och kommentera. Dina följare och potentiella kunder vill bli uppmärksammade – om de känner att du hör och ser dem kommer de se till att du får fler följare – och kunder. Det är nyckeln för att lyckas. Har du inte tid för dina sociala kanaler, kommer du troligtvis inte heller se nyttan med dem.

  1. Regelbundet och relevant innehåll

Vilka bilder och filmer speglar ditt företags värderingar och personlighet? Låt dem ta plats i dina sociala flöden. Innehåll som känns äkta och närvarande skapar mer engagemang än inköpta produktbilder. Att driva ett framgångsrikt konto kräver tid och kreativitet – se till att lägga upp en plan och fundera på vilket typ av innehåll du ska publicera. Och gör det regelbundet. Ett inlägg i veckan är minimum och då ska det vara riktigt bra och relevant för att dina följare ska hålla intresset uppe. Se även till att det driver till konversation; ställ frågor, be om tips och råd för att få kommentarer. Det kommer göra att ditt innehåll prioriteras högre av kanalernas algoritmer.

  1. Testa trender och tänk på algoritmer

Trender inom sociala medier är långt ifrån sällsynt och kan många gånger ge affärerna en skjuts på vägen. Testa. Passar den här trenden dig och ditt företag? Algoritmernas ”trender” ändras också och i nuläget prioriteras exempelvis rörligt material, stories, livesändingar och Reels högre än stillbilder. Och glöm inte Hashtags. Kanske svårt att tro, men # ger dig fler följare och därmed fler potentiella kunder.

För att lyckas med sociala medier gäller det att vara närvarande, konversera, kommentera, och dela inspiration. Du behöver ge det tid och engagemang; att sköta ett företags sociala medier är ett heltidsjobb. Har du eller någon på ditt företag inte tid att sköta de sociala kanalerna är det bättre att låta en extern part komma in och driva dem framåt. På så vis ödslar du inte värdefull tid på något som varken stärker ditt varumärke eller genererar affärer. För att öka din försäljning är det också viktigt att annonsera via sociala medier. Det är kombinationen av att driva engagerande konton och satsa på betald annonsering som är nyckeln till framgång.

Vill du lära dig mer om hur du lyckas med dina sociala medier? Vi på Mediehuset Hallands Nyheter hjälper dig med en skräddarsydd plan utifrån just dina förutsättningar och behov.

Kontakta oss redan idag så hjälper vi dig!